Мања слова Већа слова РСС

Мој кутак

Неwслеттер Пријава за newsletter

Питајте предсједника

Питајте предсједника

>

Предсједник Марковић на Премијерском сату: Влада активно ради на томе да посљедице пандемије на пројекат аутопута буду минималне

Предсједник Марковић на Премијерском сату: Влада активно ради на томе да посљедице пандемије на пројекат аутопута буду минималне
Датум објаве: 29.04.2020 18:44 | Аутор: СЛУЖБА ЗА ОДНОСЕ С ЈАВНОШЋУ ВЛАДЕ ЦРНЕ ГОРЕ

Испис Штампај страницу


Предсједник Владе Душко Марковић поручио је на Премијерском сату како су суштинске чињенице да су радови на првој дионици аутопута били генератор економског раста и нових радних мјеста, као и то да су радови безбједни и квалитетни, много важније од рокова. 

Одговарајући на питање Александра Дамјановића из Клуба независних посланика, предсједник Марковић је напоменуо да се и у околностима борбе против кризе узроковане пандемијом Цовид19 ни у ком случају не занемарују капитални пројекти, прије свих, најважнији од њих - аутопут Бар-Бољаре. Захваљујући предузетим мјерама, Црна Гора се данас убраја у ред држава које се успјешније од других боре са пандемијом вируса, уз потпуну посвећеност томе да се у сваком сегменту живота, предузму неопходне и благовремене мјере како би се ублажиле посљедице кризе. 

„Те посљедице ћемо, и уз све напоре, осјетити и већ их осјећамо у готово свакој области. Увјерен сам, међутим, да ћемо заједничким радом, преданошћу и залагањем, све то савладати успјешно и најбрже могуће, и вратити се на пут стратешког и економског развоја на којем већ годинама биљежимо запажене резултате. Будите увјерени да ће Влада учинити све да до тога што прије дође. Изградња аутопута није изузетак. Довршетак овог пројекта је развојни приоритет наше земље и императив свеукупног напретка Црне Горе и сваког њеног грађанина. Нећемо допустити да тај приоритет било шта доведе у питање. Аутопут Бар-Бољаре је пројекат којим се од почетка одговорно управља, што смо показали транспарентним начином вођења радова у свакој досадашњој фази,“ рекао је Премијер. 

Подсјетивши да је изградња почела 11. маја 2015. године, са уговореним роком реализације од 48 мјесеци, који је продужен до 30. септембра 2020. године, да је овај датум тренутно, у складу са Уговором о пројектовању и изградњи, уговорени рок за завршетак радова који није за сада продужаван у уговорној процедури, Премијер је одбацио као преурањену и суштински неодржива оцјену о озбиљном кашњењу, имајући у виду да је до сада завршено 87 одсто радова 

„Захваљујући изузетним напорима Владе и Министарства саобраћаја и поморства, километри аутопута у Црној Гори су реалност видљива сваком од нас. Данас је изградња аутопута прије свега успјешан градитељски подухват који је истовремено објединио највећи број грађевинских компанија икад, чак преко 120, како из Црне Горе, тако и из региона. 

Црна Гора је свима њима омогућила, у условима отвореног тржишта и слободне конкуренције, не само успјешно пословање, већ и трансфер знања и искустава. Тиме смо домаће извођаче оспособили да сјутра и сами могу конкурисати за реализацију других капиталних пројеката на глобалном тржишту. 

Суштински је важно и што су до сада прва дионица и радови на њој били генератор економског раста и нових радних мјеста, што још једном указује на непроцјењив значај читавог пројекта за Црну Гору. 

Ове чињенице, посланиче Дамјановићу, као и то да су радови безбједни и квалитетни, много су важније од рокова“, истакао је предсједник Марковић. 

Говорећи о непредвиђеним околностима које прате и много мање захтјевне грађевинске пројекте, он је поручио: 

„Илузорно би било очекивати да пројекат ових димензија и значаја, остане имун на глобалне поремећаје, попут пандемије Коронавируса. Дакле, ми немамо проблем само са пандемијом, него имамо проблем са економијом, односно закључаном економијом као последица ове пандемије. Све је закључано. Закључани су бизниси, закључане су границе, уништена су тржишта и онемогућен проток људи и радне снаге.

У прилог њеном глобалном утицају на пројекте широм свијета иде и чињеница да ефекте пандемије прати и тумачи и Међународна асоцијација инжењера ФИДИЦ, дајући одговарајуће смјернице инвеститорима, извођачима и консултантима. 

Уважавајући ставове међународних адреса, Влада ипак активно ради на томе да посљедице пандемије на пројекат буду што мање. Већ пуних два мјесеца отежани су услови рада на градилиштима и секцијама аутопута, на свим нивоима. Узроци су обустава међународног саобраћаја, отежано функционисање ланаца снабдијевања, смањена мобилност радне снаге. 

Није овдје, посланиче Дамјановићу, у питању само недостајућих 800 и 900 планираних радника кинеске компаније извођача, него немогућност обезбеђења других радника од стране извођача, па и домаћих подизвођача на нашем и на регионалном тржишту. Нема их. И овдје да Вас подсјетим да у Уговору јасно стоји да је главни извођач дужан да обезбиједи 80 посто радне снаге, а 30 посто се уступа домаћој радној снази, односно подизвођачу. Дакле, овдје недостаје радна снага главног извођача. И са разлогом, вјерујте. Чак, дио радне снаге коју покушавају да обезбиједе из окружења немају та знања која има та радна снага коју су они имали и изгубили са кинеског тржишта“. 

Оцијенивши да, у одређеној мјери све наведено може имати негативни утицај на крајњи рок реализације, Премијер је рекао да ће се о оправданости разлога за евентуално ново продужење одлучивати кроз одговарајуће уговорне процедуре, те да је Извођач радова покренуо поступке за одобрење продужетка рока усљед „више силе“ изазване пандемијом вируса ЦОВИД-19 и мјера које се тим поводом предузимају. 

„Желим да подијелим са вама охрабрујуће информације да се, упркос тренутним околностима које су пореметиле свакодневни живот, радови на изградњи дионице Смоковац-Матешево, одвијају и то добром динамиком. Истина смањеним интензитетом и уз одређена кашњења и потешкоће на појединим другим позицијама“, изјавио је предсједник Марковић. 

„Свако до сада одобрено помјерање рока било је у складу са реалним околностима или, у садашњем контексту, онима који се нијесу могли предвидјети, нпр. као клизишта на одређеним дјеловима дионице на колашинској страни. Стога, посланиче Дамјановићу, нема мјеста за драматична предвиђања када је у питању аутопут! Квалитет и безбједност радова ће и убудуће бити наш примарни циљ, уз експедитивност на којој ћемо инсистирати. Као и до сада, јавност ће бити упозната са реалним роковима када се околности сагледају и процијене, а препреке отклоне. У овом тренутку је најважније да градилишта нијесу заустављена и да нема индиција да се то може догодити“, закључио је Премијер, додавши да се процјењује да ће радови на приоритетној дионици, због садашњих околности, бити завршени у првој половини 2021. године, након окончања свих прописаних процедура које гарантују њену пуну функционалност. 

СЛУЖБА ЗА ОДНОСЕ С ЈАВНОШЋУ ВЛАДЕ ЦРНЕ ГОРЕ